Czy hamowni AWD (4x4) jest potrzebna mechaniczna synchronizacja osi?
Wszystkie hamownie VtechDyno AWD (4x4) wyposażone są w pełną synchronizację rolek przednich i tylnych. Pełna, mechaniczna synchronizacja osi jest standardowym wyposażeniem. Gdy jest włączona, oznacza to, że przednie i tylne rolki obracają się z taką samą prędkością. Taka funkcjonalność połączonych osi jest oferowana zazwyczaj jako opcja przez innych producentów hamowni, a nawet bywa niedostępna. Pytanie brzmi: czy taka synchronizacja jest ważna przy pomiarach współczesnych samochodów.
Odpowiedź może być tylko jedna - tak. Liczba nowoczesnych samochodów, które pomimo posiadania napędu tylko na jedną oś nie pozwalają na poprawny pomiar, gdy druga oś nie obraca się z taką samą prędkością niezmiennie rośnie. Ograniczają wtedy moc, zgłaszają błędy ABS i kontroli trakcji (nawet pomimo jej wyłączenia) lub zakłócają pomiar poprzez aktywowanie hamulców. Jakąś alternatywą może być całkowite wypięcie systemu ABS (bezpiecznika lub jego gniazda) ale auto „nałapie” wtedy błędów a ich usunięcie może wymagać specjalizowanego urządzenia diagnostycznego OBD/CAN.
Dla samochodów z napędem 4x4, problem pomiaru ich bez synchronizacji osi wynika z aktywnego zarządzania siłą trakcyjną - wiele tak zwanych samochodów 4WD to tak naprawdę 2WD z drugą osią okazjonalnie dołączaną sprzęgłem elektromagnetycznym. Pomiar takich samochodów, szczególnie wyposażonych w sprzęgło Haldex lub podobne, jest możliwy tylko na rolkach z synchronizacją. W przeciwnym razie pozostaje demontaż wału napędowego względnie sprzęgła lub jego zasilania.
Gdy synchronizacja osi nie jest potrzebna, może zostać wyłączona z panelu hamowni. Biorąc pod uwagę jednak ciągle zwiększającą się ilość samochodów, których pomiar bez synchronizacji osi jest niemożliwy lub utrudniony – to synchronizacja wydaje się koniecznością.
Synchronizacja mechaniczna VtechDyno
Hamownie VtechDyno AWD wyposażone są w pasy z własnym systemem napinania, gwarantującym taki sam naciąg niezależnie od rozsunięcia hamowni. Pasy spotykają się w centralnej części, gdzie zainstalowane jest pneumatycznie sterowane sprzęgło. Sprzęgło można włączać z poziomu oprogramowania hamowni lub z panelu. Specjalistyczne pasy dostarczane przez Gates przenoszą do 1000 KM pomiędzy przodem a tyłem. Pasy i sprzęgła są bezobsługowe i nie wymagają konserwacji.