Hamownia dla autogazu

Hamownia dla autogazu

Hamownia VT-4/B2 w firmie Czakram
Hamownia VT-4/B2 w firmie Czakram

Hamownie podwoziowe z gamy VT to nie tylko urządzenie do pomiaru mocy i momentu obrotowego. To również zaawansowane rozwiązania do symulacji drogowych, które obecnie stają się niezbędne w nowoczesnych warsztatach zajmujących się montażem i serwisem instalacji gazowych.

Nowa gama urządzeń w wersji stanowi kolejny krok naprzód w przydatnej dla branży autogazu dziedzinie pomiarów silników spalinowych. Oprócz zmian konstrukcyjnych (o których można przeczytać tutaj), rozbudowaliśmy również oprogramowanie o nowe tryby pomiarowe, dedykowane przede wszystkim kalibracji i diagnostyce.

Poza dotychczasowym trybem stałych obrotów (pozwalającym na strojenie w czasie rzeczywistym) oraz symulacji warunków drogowych, dodaliśmy narzędzie do tworzenia i przeprowadzania tzw. cykli jazdy, które dają szansę  zasymulowanie konkretnego odcinka drogi wraz z profilem jazdy. Dzięki temu istnieje możliwość stosowania powtarzalnego modelu jazdy (brak konieczności strojenia instalacji w warunkach ruchu ulicznego), a w połączeniu z miernikiem zużycia paliwa oferujemy narzędzie do rejestrowania i porównywania zużycia pomiędzy dwoma rodzajami paliwa w dokładnie identycznych warunkach.

Kalibracja instalacji gazowej jest kluczowym procesem decydującym o prawidłowej i bezawaryjnej pracy silnika. Jest to dość żmudny proces, który polega na sprawdzeniu zachowania samochodu w różnych zakresach pracy jednostki napędowej dla wielu, często ekstremalnych obciążeń silnika. Procedura kalibracji wykonywana jest najczęściej podczas próby drogowej, odbywającej się na drogach publicznych, co może czasami być niebezpieczne, a z pewnością niezgodne z przepisami ruchu drogowego. Dodatkowym utrudnieniem jest konieczność obserwacji wskazań instalacji na laptopie serwisowym oraz układu OBD na skanerze, co powoduje, że kalibrację w czasie próby drogowej powinny wykonywać dwie osoby.

Aby usprawnić ten proces, a przede wszystkim uczynić go bezpieczniejszym, logicznym rozwiązaniem staje się wyposażenie warsztatu w hamownię podwoziową. Podstawowym zadaniem hamowni podwoziowej jest symulacja obciążenia samochodu w czasie jazdy, czyli w warunkach zbliżonych do panujących w czasie poruszania się pojazdu po drodze. Kalibracja systemu zasilania gazowego z wykorzystaniem hamowni podwoziowej pozwala na odwzorowanie w warunkach warsztatowych różnych wartości obciążenia silnika występujących w czasie eksploatacji i utrzymanie ich przez dłuższy czas, co pozwala na wprowadzenie stosownych zmian w sterowniku i zarejestrowanie ich wpływu na pracę silnika. Możliwość wymuszenia określonych warunków pracy silnika znacznie ułatwia obsługę instalacji gazowej, np. poprzez możliwość wywołania warunków (obciążenia), w których występuje zgłaszana przez użytkownika usterka.

Symulowanie warunków drogowych (nawet ekstremalnych obciążeń silnika) na miejscu w warsztacie znacznie ułatwia zgromadzenie w pobliżu samochodu dodatkowych, precyzyjnych urządzeń diagnostycznych, które trudno zabrać ze sobą na próbę drogową, takich jak diagnoskop silnikowy czy analizator spalin. Osoba obsługująca hamownię może skupić się na obserwacji przyrządów i nie musi dzielić uwagi pomiędzy prowadzenie samochodu i odczyt danych pomiarowych (jak w przypadku próby drogowej).

Najważniejsze zalety płynące z posiadania hamowni podwoziowej:

  • kalibracja instalacji gazowej bez konieczności opuszczania warsztatu
  • możliwość symulacji warunków drogowych (nawet tych najcięższych)
  • profesjonalna diagnostyka silnika (najszybszy sposób na sprawdzenie stanu silnika, jego mocy, przebiegu momentu obrotowego, itp.)
  • możliwość zgromadzenia w jednym miejscu urządzeń monitorujących (diagnoskopy, testery), których zabranie do samochodu w czasie wykonywania próby drogowej byłoby niemożliwe
  • pomiar mocy i momentu obrotowego silnika na obu rodzajach paliwa, co ułatwia takie wystrojenie instalacji gazowej, aby parametry był jak najbardziej zbliżony do tych uzyskanych na benzynie.

Hamownia jest szczególnie przydatna w sytuacjach, w których proces strojenia w czasie jazdy próbnej jest bardzo czasochłonny, a jego efekty mogą okazać się nie do końca satysfakcjonujące. Najczęściej warsztat dowiaduje się o problemach od niezadowolonego użytkownika, powracającego do serwisu. W takim momencie posiadanie hamowni pozwala na sprawną korektę mapy silnika i usprawnienie działania systemu gazowego. Gdyby jednak kalibracja zaraz po montażu odbyła się z wykorzystaniem hamowni, pewnie użytkownik nie wróciłby z problemem. Doświadczenia firm, które używają hamowni podwoziowych do kalibracji instalacji gazowych, potwierdzają, że liczba samochodów powracających po montażu z uwagi na błędy w strojeniu jest praktycznie równa zeru.

facebook